Körning

Tävla    Selar     Draglinje    Inkörning    Körlänkar    

Köra sin häst är ett mycket trevlig och roligt sätt att motionera hästen som alternativ till ridning. Nästan alla raser passar att köra men det är beroende på individen, vilket temperament hästen har. En jätte stirrig bakskygg häst är inte den optimala hästen för körning.

                                      
En häst som ska köra ska vara lugn och stabil och väl dresserad, och då spelar inte ras eller storlek så stor roll. En väldig trevlig sport om du kanske inte av någon anledning kan rida på din häst, åk istället bakom.

 

Singel/Enbet=  en häst drar vagnen
Par= två hästar bredvid varandra drar vagnen
Fyrspann= fyra hästar drar vagnen, två + två

Det skiljer sig givetvis vilket mål du har med din körning, körning hemma  eller tävlingssyfte. Lydighet och samarbete och bra kommunikation mellan kusk och häst är allra viktigast.

Flera av oss har haft turen och få en ponny som barn. Tyvärr kommer det ju en tid då man växer ifrån ponnyn. Är då ponnyn inkörd har man ytterligare ett användningsområde oavsett hur gammal du är och hur mkt du vuxit.  Ofta är en körd ponny till fler än bara de som vill rida.

Tävla i körning

En körtävling liknar väldigt mkt fälttävlan- fast med vagn.  Man tävlar i tre dicipliner, dressyr, maration och precisionskörning. 
Man gör det  med häst eller ponny i fyrspann, par och enbet.

Tävling inleds alltid med dressyrmomentet. Ekipagen visar upp sig med sina vackraste  vagnar och finaste klädsel.
I dressyren körs ett givet program i gångarterna skritt och trav, galoppinslag ger poängavdrag. I dressyrprovet ser domaren också 
till hästarnas, vagnens, kuskens och medhjälparnas skick, det ska vara snyggt och propert och utrustningen ska blänka.
  här finns programmen o ladda ner


Även helhetsintrycket bedöms, ekipaget sammansättning, vagnen och selarna, och kuskens och medhjälparens kläder. 
Banan är 40x80m eller 40x100m.

 


Sen är det dax för Maratonprovet som påminner om fälttävlans fast nu med vagn. Ekipagen forcerar hindren genom de portar som angetts. 
Tidtagningen startar när ekipaget går in i hindret och stoppas när ekipaget kört ut genom portarna. Mellan hindren är det trav som gäller. 
I ett par eller fyrspann måste samtliga hästar hålla trav, annars blir det poängavdrag.



Det sista momentet, precisionsprovet körs längs en given bana mellan koner med en vätskefyllda plastbollar på toppen. 
Banan körs på tid och ingen boll får trilla ner.

Vinnare blir det ekipage som efter alla dagarna har sammanlagt lägst straffpoäng. Man kan dock även vinna de olika delmomentet separat, så är man en riktig vinnar kan det blir 4 vinster, delmomenten och totalt :)

I Tävlingsreglemente V finns alla bestämmelser för körning under tävling.

Här hittar du Tävlingsregementet som är bra att läsa

Utrustning

För att köra krävs det huvudlag, bett och tömmar och sele samt en vagn. Det finns olika sorters selar att använda sig av och vagnar beroende på vilken typ av körning du har tänkt ägna dig åt. Hjälm bör användas vid körning.

Körutrustning är ofta dyr och är du inte helt säkert på att du ska hålla på med körning längre tid så kan du prova med exempelvis vanligt träns i början istället för de speciella körträns, som ofta har skygglappar, och är av lite breddare sort. Skygglappar används för att hästen inte ska se kuskens rörelser och piskan och ev kanske skrämmande ting.

Vilken sele du väljer beror helt på vad du har tänkt köra för typ av körning, skogen.... finkörning... etc.. Det finns loksele...som är vanligast vid lite tyngre arbete. Bröstsele är en vanlig "vardags"-sele för brukskörning.
Helkollersele är en finsele och hör gärna till de eleganst ekipagen på tävling bröllop etc. Halvkollerselens lokor är är sammansatt upptill och nertill är det en reglerbar lokrem... Bröstsele ger lite mindre bogfrihet en eller kollersele, men är lättare att hanter och börja med och framförallt billigare i inköp. För att bröstan/brösdelen inte ska såga in mot hästen använder man linor och lös svängel på selen.

Tvådeltat bett bör inte användas vid körning pga inverkarn på bettet är annorlunda än vid ridning. Tredelat eller helt bett är att föredra. Ett tvådelat bett trycks mot lanerna som ett nötknäckare och kan göra mkt ont på hästen. Ett körbett har lite längre stänger vid bettringen sk stångbett. Man kan då sätta tömmarna på olika ställen och nederst är skarpast. Vid användande av stångbett ska man ha en kindkejda klädd baktill i gummi eller läder, utan kedja får du ingen hävstångseffekt.

Bäst tyglarna för körning är i rent läder, inte textil. Kan kännas stel till en början men blir mycket följsamt och behagligt efter en tids användning och smörjning. Tömmarna finns i olika längder beroende på vilken typ av häst du tänker köra, shettis behöver ju inte lika långa som en shire häst tex.

Vagn
En viktig detalj på en vagn är broms! I nerförsbacke eller om hästen skulle gå fortare än tänkt. Mer info om vagnsorter inom kort....

 

Selar 

För att hästen skall kunna användas som dragare inom vilken disciplin eller utövning som helst krävs det att den har riktiga seldon. Till selen hör alltid huvudlag, tömmar, baksele, draglinor och stångkoppel vid parkörning.
En sele består av remtyg av olika tillbehör. Nedan presenterar vi en del av de befintliga och vanligaste modeller av selar nya så som gamla traditionella. Samt nog så viktigt hur man anpassar t e x en loksele och ett huvudlag

I övrigt består selens viktigaste delar av däckeln, som ligger på hästens rygg straxt bakom manken och bär upp dragringen, gjordarna, ryggrem alt. svanskappan som bidrar till att hålla däckeln på plats och i förekommande fall hintertyget.Vid parkörning är parstången / tistelstången fäst vid kollret/lokan/bröstans nedre del med stångkappor eller stångkoppel.
Källa: Soldatinstruktion Häst 1963

 

Det finns flera typer av selar, nedan presenteras en del.

Loksele är är enklast och vanligast. Koller kransen ersatt av stoppade lokträn som hålles ihop av remmar upptill och nedtill. Med lokremmarna kan lokans storlek anpassas
till nästan vilken häst som helst.
Helkollersele är den förnämligaste typen i regel utrustad med blanka beslag. Den har fått sitt namn av att kollerkransen är hel och måste träs över hästens huvud. Med kollerselen och loksele (nedan) drar hästen med bogen. Kransen är alltid skräddarsydd efter den häst som skall bära selen.
 

 

Halvkollersele är öppningsbar nertill, enklare i sitt utförande och lättare att anpassa till hästen. Halvkollret var vanlig förr då man inte kunde ha råd att ha en sele till varje häst

 

Bröstsele är av helt annan modell. Den saknar både kollerkrans och lokträn, och hästen drar med rem runt bröstet. Dragkraften utgår från bröstets yta, bringan
Draglinje
kontrollera snarast efter igångsättning tillpassningen av selen samt anspänningen. Kusken flyttar sig härvid upp i höjd med hästen samt så långt i från häst och vagn att han kan se dem från sidan.

Kontrollera från båda sidorna.

Kontrollera särskilt noga, att linjen från draglädrets fästpunkt i lokan - dragringen - svängeln, draglinjen, är rak. Fel rättas till genom att däckelremmen förkortas eller förlängs. Kontrollera även att draglinorna är rätt anpassade i längd.
Huvudlaget


Hår från pannlugg och man viks bort för att ej ligga under nackremmen. Pannremmen justeras i höjd så, att öronen får fritt spelrum. Sidremmarna spänns så, att tränsbettet ligger väl an mot hästens mungipor. Vid kontroll av att sidremmarna är rätt avpassade ställer sig kusken mitt framför hästen och fattar med båda händernas pekfingrar om bettets länkar samt drar något framåt-nedåt. Vid denna dragning skall länkarna alltjämt ligga an mot hästens mungipor, utan att dessa veckas.
Nosremmen justeras i höjd så, att den ligger 2 fingrar under kindknotorna, och i övrigt så, att 2 fingrar utan svårighet kan trädas in mellan nosrem och näsrygg.
På huvudlag av äldre typ händer det ofta att nosremmen inte kan spännas tillräckigt lågt. Vidden måste då ökas så, att nosremmen inte skaver mot kindknotorna. Käkremmen spänns så, att flata handen utan svårighet kan stickas in mellan remmen och strupen.

Lite körlänkar
http://www.horsedriving.nu/

Fotografer

 

 

Inkörning

Det är inte alldeles enkelt att köra in en häst, tar gärna hjälp av någon kunnig om du aldrig har gjort det förr!
Viktigt att det blir korrekt från början, annars finns risken att du eller hästen skadar sig, eller blir skrämd och till slut inte går att köra in alls. Har du en travbanan nära, så kontakta dem. Där finns mkt körningskunnigt folk oftas som hjälper. Eller kanske en körklubb i närheten. Ganska nära mig ligger en liten körklubb - Lillhagens ridklubb som ligger på Näset vid Höllviken, söder om Malmö, som har en körsektion. läs mer här

Det krävs en del för arbete innan du kan börja inkörningen av din häst. Häst ska inte vara bakskygg, hästen ska vara van vid olika föremål och inte bli rädd för allt möjlighet. Trafikvan och van att möta saker mot sig. Desto mer van hästen är desto säkrare blir körningen sen.
Det kan dyka upp många olika ting på en körningstur, cyklar, bilar, traktor, människor, hundar, rådjur...

Steg 1 Börja med att tömköra din häst i skritt, gå bakom på säkert avstånd och lär hästen stå stilla, lyssna på din röst och kommandon. Styra..... så att hästen förstår vad du vill. I början kan det underlätta och någon går framme vid hästens huvud och håller (i grimskaft) och en person går bakom och tömkör. Tömkörningsgrunderna viktiga...att du har kontroll på hästen och den lyssnar på dig och dina hjälper från marken.

Viktiga moment, steg 1

-Stå still, göra halt
-Backa på kommando
-Styrbar
-Gå undan för tryck från tömmarna
-Inte vara bakskydd eller piskrädd
-Tåla ljud och rörelse rak bakom sig

Steg 2

När hästen är väl van och dresserad genom tömkörningen, lyder "kuskens" kommandon utan att ha någon "hjälpare" framtill som håller. Då kan det vara dax att hästen får något "bakom" sig och dra. Var alltid två-tre stycken som kan hålla hästen, föremålet, etc....arbeta INTE själv.

Du ska INTE koppla på vagn redan... Använd någon som du kan dra bakom hästen, planka, säck, däck, eller något lagom tungt och göra provisoriska skaklar. Var noga med att inga spikar, skruvar eller vassa föremål som kan skada hästen finns på "drag-övningssaken" !!!!! och fäst detta på ett sådant viss så det kan lätt lossna om något skulle hända och hästen blir rätt, kommer lös eller annat!

Jag provade nyligen...är i steg 2 med min ena häst.... Jag gick framtill... fäste linor i selen och  satt en liten person i en pulka bakom och höll i tömmarna ---som inte styrde hästen utan det gjorde jag framtill...
Rassel och prassel övning och att det komma lite tyngd i selen INTE I MUNNEN.... Anledningen att jag denna gång gick framtid var framförallt att personen bak i pulkan inte var tömkörningsvan och styrvan och därför av säkerhetsskäll gick jag bredvid hästen framtill.

Inkörning av en häst är en lång process och kräver mkt övning och tålamod, för att hästen ska bli säker och lita på dig som kusk och människa.  Sätter du vagn på för snabbt är risken stor att du skrämmer hästen och det går aldrig att köra in....hästminne!

Öva med "låtsas-vagn"/tyngd flertalet gånger, gör halt, styr, öva kommandon. När detta känns säkert är det dax för vagn. Viktigt att någon håller hästen framtill när du närmar dig med vagnen. Spänn inte fast vagnen första gångerna utan låt hästen stå vid vagnen och vänja sig vid skaklar etc.
När du spänner på vagnen, låter minst en person stå och hålla hästen framtill.. Var lugn och ha inte för brått så känner sig hästen säkrare. När du första gången rullar iväg med vagnen... gå bredvid/bakom  en kort runda.
Upprepa detta några gånger och utöka rundan och sätt dig i vagnen beroende lite på hur hästen reagerar.

När du väl har hästen korrekt inkörd har du många härliga stunder i vagnen framför dig. MEN gör inte detta på egen hand och har du aldrig gjort detta innan så ta hjälp av någon kunnig.