Träna på rätt sätt

För att  din träning med hästen ska ge resultat, måste du ge hästen rätt förutsättningar.
Vi kan inte bara kräva att hästen ska gå bra, prestera bra,  om vi inte sköter den rätt.

Hästen och människans fysiologi skiljer sig åt, och då får man göra lite olika.

För att få ett bra träningsresultat krävs.

-välbalanserat foder
-träningsarbete
-vila och återhämtning
-hästens miljö och fysiska och psykiska hälsa.

Vid aktivt träningsarbete innebär det att skelett, leder, muskler, nervsystem och andra organ
stegvis utsätts för ökad belastning. Detta resulterar i ökad prestationsförmåga hos hästen.

Under träningsperioderna är det viktigt att vara extra observant på hästens fysiska hälsa för att
upptäcka skador eller överbelastning i god tid och inte fortsätta träna om hästen bär på en skada.

Man märker tydligt om en toppresterande häst har någon form av infektion i kroppen, för då blir inte
resultatet alls det samma som vid en frisk häst.

Ibland kan det behövas tillskott vid mer intensiv träning som exempelvis glucosamin.

Är ett kroppseget ämne. Behovet av Glucosamin ökar i takt med träning och tävling. Vid träning och
tävling ansträngs kroppen mer i alla avseenden.

Glucosamin ger starkare vävnader i muskler, senor och skelett.
Vilket i sin tur skonar kroppen under stark påfrestning.

Före träningen
Känn igenom hästens ben innan och efter ett träningspass! Leta efter gallor, svullnader och
känn om hästen har puls eller känns ovanligt varm någonstans på benen.

Det kan vara bra att du känner till din häst normaltemperatur i frisk tillstånd. Då kan du snabbt
se om det är något fel på hästen om normaltemperaturen ändras. Mät några dagar i rad och dokumentera detta.

Uppvärmning
Helt onödiga skador uppstår lätt om man slarvar med uppvärmningen. Tänk själv om du skulle från tv soffan gå rakt ut och springa ett maratonlopp!!!!
Stora muskelgrupper måste användas minst 15 min för att bli uppvärmda. Tempot ska vara måttligt. En puls på 140-160 slag/min räcker för att höja kroppstemperaturen, vilket leder till att prestationsförmågan förbättras, genom att de kemiska processerna går snabbare och energiomsättningen ökar.

Därför är det också viktigt att hästen inte står och blir kall efter uppvärmning innan start vid ev tävling.
Ländtäcke är ett bra hjälpmedel vid kallare årstid.

Efter träningen.
Nedvarvningen är lika viktig som uppvärmningen, det är tyvärr många som missar detta.
Många kör/rider hästen och sätter hästen rakt in i stallgången, detta händer allt för ofta!!


Långsam skritt och trav i 10-15 minuter är allt som behövs, och det gör stor nytta!!!
Det reducerar avsevärt tiden för avkylning, bortförsel av mjölksyra och andra slaggprodukter som uppstår vid kraftig syreskuld. Risken för stelhet, träningsvärk, muskelinflammationer och andra skador minskar.
Om hästen svettas jätte mkt under träningen eller exempelvis vid transport, kan man ersätta detta med elektrolyt för snabbare återhämtning.

Elektrolyter ger man för att säkra hästens salthalt i kroppen vid träning och tävling. När du tränar eller tävlar din häst tills svettning uppstår tömmer du hästen på vätska och salter.

Normalt är att du ger hästen vatten efter ett sådant pass. Det du även skall göra är att tillföra salter. Med US-Electrolyte har du möjlighet att ersätta de mesta av de salter som hästen svettas ut.

För att säkra en korrekt halt salt i kroppen bör du även ge elektrolyter före antsrängning. På detta sett förhindrar du saltbrist mitt under träning eller tävling (extra viktigt vid till exempel distansritt, långlopp i trav eller fälttävlan).

Har man tillgång till skrittmaskin är detta ett bra alternativ före och efter ridningen. Även "hästsolarium"...ja de färgar ju inte hästen utan bara värmer....men musklerna varvas ner på ett bra sätt.

Verkar hästen tröttare än vanligt och har högre puls efter passet, så bör det ses som en varningssignal.
Kyl benen efter avslutat träningspass! Massage och stretching kan göra underverk och bör läggas in i
den dagliga rutinen!

Något som jag själv använder ofta är linimentschampoo.....behöver ej sköljas ur.

Linimentschampoo..För att få en mjuk och varm häst: blanda Lini-Schampo i vatten, tvätta hästen, massera gärna med händerna ordentligt under tvätten Skölj ej av, skrapa av vatten och låt torka under värmefilt.

Mycket effektivt dagen före tävling!

Vatten
Dricker hästen dåligt efter träningspasset? Hästar dricker hellre ljummet vatten än kallt. 
Det är viktigt att hästen återställer vätskeförluster efter träning när den arbetat och svettas.

Hästar vill gärna "klunka" i sig vatten i stora mängder och dricker därför hellre i öppna vattenkar än ur vattenkoppen, speciellt om denna har lågt vattenflöde. De flesta hästar dricker ofta direkt när man släpper ut dem i hagen!! för där finns ofta större mängd vatten.

Vanligt är att hästar  dricker sporadiskt och mycket olika mängder, allt från en eller ett
par liter under en dag till upp emot 50 liter vid ett tillfälle.

Ha alltid god tillgång till vatten oavsett var hästen befinner sig. Många fall kan det bara mycket bra för hästen att blöta fodret då visar slänger i sig maten och kan då lätt få foderförstoppning i strupen. Hästen har ingen kräkreflex. Det bubblar ur munnen på hästen  och strupen känns hård. Tillkalla då omedelbart din veterinär!!!!!

 

 

Anna Engfelt, Horseway